søndag 15. november 2009

Window-dressing

Love at first sight!

Jeg har aldri vært spesielt glad i gardiner. I det forrige huset var vinduene av det vakre, småsprossede slaget, og sto best uten tekstiler som rammet dem inn.

I det nye huset er det store, kvadratiske glassflater av det mindre sjarmerende slaget. What to do? Det er særlig vinduet i spiserommet + et i stuen som trenger ett eller annet. Vindu nummer 2 har jeg lyst til å "kle inn" med flerforldige lengder med ubleket lerret på hver side, for å skape en lunhet som det området trenger, skape illusjonen av at vinduet ikke er så fordømt firkantet samt unngå altfor mye fargefokus. Det viktigste er mykheten som stoffet skal skape, forhåpentligvis. Vurderer enten et straight gardinoppheng rett oppunder taket eller en mer dekorativ versjon med en to meter lang bambusstang.

Spiseromvinduet er litt verre. Vil ikke ha gardinlengder på hver side - ønsker ikke å gjøre det rommet med konvensjonelt enn det å ha en spisestue i utgangspunktet er. Dessuten er vinduet vendt mot sol og lys og vakker utsikt over fjorden og Nesodden. Tenkte derfor på en aldri så liten kappe (IKKE rynket, bare et stykke stoff stramt spent opp) i enten et mønstret nordisk tekstil eller med et mer eksotisk, "etnisk" preg. Fant lekkerbiten avbildet over på Fabric of Life, men gardiner til 5000 kroner er ikke høyeste prioritet akkurat nå. Kanskje det finnes lignende tekstiler på Grønland?

2 kommentarer:

  1. veldig, veldig bra! Jeg skal holde øynene oppe! Det gjelder å finne noe med den rette teksturen vet du;-)

    SvarSlett
  2. Nå føler jeg meg i de beste hender. Rop ut dersom du kommer over noe!

    SvarSlett